استان آذربایجان غربی یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ ۱۲:۳۰ کد خبر :7507

قطار تورم اقلام خوراکی ترمز بریده است

نگرش نیوز – انور حبیب زاده بوکانی نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز( یکشنبه ۲۱ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور اظهار داشت: وعده داده بودند نرخ تورم را کاهش دهند، رشد نقدینگی را متوقف کنند، اوضاع معیشتی مردم را بهبود ببخشند، وعده داده بودند سالانه یک میلیون شغل ایجاد شود و وعده داده بودند قطار پیشرفت و آبادانی به سرعت حرکت کند اما در میدان عمل قطار تورم اقلام خوراکی ترمز برید. نرخ تورم بی سابقه ای بعد از جنگ جهانی دوم را تجربه کردیم. تخم مرغ با شانه ای ۱۰۰ هزار تومان از سفره های گم شد، روغن خوراکی ۱۲ برابر گران شد، گوشت قرمز برای اکثریت جامعه آرزو شد، شاهد قتل عام اقتصادی مردم کشور هستیم. جمعیت زیر خط فقر در حال رشد و مصرف طبقه متوسط در حال کاهش است.

او گفت: قطار بیکاری در میان تحصیلکرده و دانشگاهیان به سرعت در حال حرکت است، مرکز آمار ایران می گوید از بهار سال ۱۴۰۰ تا بهار سال ۱۴۰۱ بالغ ۹۸ هزار شغل در کشور کاهش پیدا کرده است، خروج فراوان سرمایه، ناتوانی در جذب سرمایه گذاری خارجی، ناکارآمدی در سرمایه گذاری داخلی، سبب شده سرمایه ثابت در سال ۱۴۰۱ به منفی ۶۰ میلیارد برسد.

وی اظهار داشت: طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نرخ کسری بودجه در پایان سال بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است که تقریبا مشابه رقم کسری بودجه در سال ۱۴۰۰ به میزان ۳۰۷ هزار میلیارد تومان است. در بخش مسکن ملی توفیقی حاصل نشده است ناتوانی در تامین آب شرب و توسعه آب رسانی به اطراف شهرها و مناطق که طرح مسکن ملی در حال اجرا است بسیار سخت و با مشکل مواجه شده که در کل طرح مسکن ملی را فلج کرده است.

این نماینده مجلس مطرح کرد: در شش ماه نخست امسال تنها ۵۶ درصد درآمدهای نفتی تحقق پیدا کرده است یعنی در برآورد در بودجه غلط و بی حساب و کتاب بوده است ضمنا نتیجه پر تلاطم و بد داخلی کشور و تنش های زیاد در سیاست خارجی بالا رفتن نرخ دلار تا آستانه ۶۰ هزار تومان از ادامه دار بودن وضعیت سخت اقتصادی و ناممکن بودن مهار آن حکایت دارد که سبب ادامه دار بودن گسترش فقر و تبعات خشن و خطرناک اجتماعی و سیاسی را به همراه خواهد داشت. پیشنهاد می شود دولت برای رفع این مشکلات خصوصا وضع اقتصادی با روش های علمی و تخصصی و کارشناسی به این موضوع مهم ورود پیدا کند.

حبیب زاده بوکانی افزود: در بوکان در نبود زیرساخت های مناسب درمان، کمبود پزشک متخصص، شهروندان برای یک ویزیت ساده باید راهی شهرهای بزرگ شوند در حالی که پروژه ساخت بیمارستان ۲۵۰ تخت خوابی بوکان در همان مراحل ابتدایی قرار دارد. کرایه خانه در این شهرستان کمرشکن است و با شهری مانند تهران برابری می کند چرا که سال ها است محدوده این شهر افزایش پیدا نکرده و الحاق سکونت های غیر رسمی و محدود شهر بوکان ۶ سال است به حال خود رها شده است.

این نماینده مجلس عنوان کرد: وزیر راه و شهرسازی در جلسه ای که هفته گذشته برگزار شد برای ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی بوکان افزایش محدوده شهر بوکان را وعده داده که انتظار می رود این وعده قبل از سال جدید عملی شود. جا دارد از وزارت راه و شهرسازی برای تسریع در ساخت بزرگراه بوکان- میان دوآب و کنار گذر بوکان تشکر کنم و درخواست دارم این پروژه بهم با تخصیص اعتبارات جهشی در سال ۱۴۰۲ به سرانجام برسد.

وی تاکید کرد: نخبگان سرمایه های واقعی و ماندگار کشور هستند انتظار می رود دولت در تقویت شرکت های دانش بنیان که مناسب ترین محل برای اشتغال آفرینی و جلوگیری از مهاجرت جوانان نخبه به خارج از کشور هستند آستین همت را جدی تر از آنچه که هست بالا بزند. از دولت در خواست دارم مشکلات قشر آسیب پذیر به ویژه جامعه معلولین کشور و مراکز توانبخشی شبانه روزی را مورد عنایت قرار دهد. عدم توجه به مراکز یاد شده تبعات جبران ناپذیری برای دولت و جامعه در برخواهد داشت که این خواسته مردم است و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی در این زمینه مسئولیت خطیری برعهده دارند که باید به وظیفه خود عمل کنند.

نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین اخبار