استان کردستان یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ ۱۸:۲۷ کد خبر :6289

سنندج یک شهر فرهنگی است؟

نگرش امروز-  کردستان یک استان فرهنگی است، همین فرموده حجت را بر تمامی مسئولین و دستگاه‎های فرهنگی در استان تمام کرده است که با تبیین چنین سخن پر نغزی به ارجاعات بیرونی و عملی آن پرداخته شود.

در سال‎های اخیر و پشت سر هم شاهد کسب نام‎ها، عناوین و افتخاراتی بوده‎ایم که به شهر سنندج بخشیده شده است، این عناوین برای شهری که حداقل در ششصد سال گذشته و به روایات مستند تاریخی مرکز فعالیت‎های علمی، آیینی و فرهنگی-ادبی بوده، چون شیر مادر حلال و زیبنده بر تارک آبیدرش است. عناوینی که هر کدامش برای هر شهروند سنندجی دنیایی مباهات و سرخوشی به همراه دارد.

اما پس صحنه چنین رویدادهای فرهنگی چه می‎گذرد و سنندج فرهنگی در چه حال و روزی به‎سر می‎برد. آن‎چه می‎بینیم بخشیدن هر عنوان زیبا و پر افتخار بر کسوت بلند بالای شهر، برای دستگاه‎های فرهنگی و به عبارتی متولیان امر کاربری‏های سیاسی، تبلیغاتی، مسند و مسئولیت نوازشی، مراسم‎درمانی‏، شعارپراکنی بدون پشتوانه، لاپوشانی عملکرد مدیران کوتوله، انحصارگرایی هر عنوان، مجلس‌آرایی و… را به همراه داشته است.

اگر پس و پشت صحنه چنین شلوغ و بکش بکش است در جلو صحنه یا همان ویترین شهری برابر با استانداردهای جهانی هیچ ساختار فرهنگی و هیچ زیرساخت مناسب با کسوت بلند بالای شهر وجود ندارد. نه برنامه‎ای برای ساخته شدن هست و نه مکان‎های نیمه‎کاره‎ای که پانزده سال از کلنگ‎زنی آن می‎گذرد به پایان کار رسیده است.

نزدیک به سه سال از اعلام یونسکو برای سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی می‎گذرد، کدام تالار استاندارد اجرای موسیقی با تمام ویژگی‎های  دسترسی برای همه گروه‎های سنی شامل سالمندان و معلولین،‌ گنجایش( ۵۰۰-۹۰۰ نفری)، شرایط اکوستیکی سالن، صحنه با کنار و پشت صحنه، محل ارکسترا، سالن‎های انتظار، راهروها و بوفه‏ها و…وجود دارد؟ ارکستر فلارمونیک سنندج به علت عدم حمایت‎های لازم تعطیل شده است، این همه شلوغی با انواع کاربری‎ها بر سر چیست و برای شهر خلاق موسیقی چه معنی باقی می‎گذارد؟

سنندج به‎عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران، آمار همین تعداد کتابخانه‎های عمومی با تعداد معنادارکتاب‎های موجود نشان می‎هد که این مکان‎های فرهنگی نه جذابیتی دارند و نه چیز دندانگیری برای ارائه، درست برخلاف هم عنوان هایشان  در کشورهای توسعه یافته که از جذاب‌ترین و پرکارترین مکان‌های عمومی برای مردم‌اند.

اما اشکال کار کتابخانه‏ های اینجا، شهر سنندج- در کجاست؟ برخوردار نبودن از امکانات، تکنولوژی مدرن و معماری مناسب یا خدمات‌دهی ضعیف و کتابداران آموزش‌ندیده و عدم ارائه سرویس‌ها و مدیوم‌های نو و یا در کل کتاب‌هایی که ارائه می‌کنند؟
سنندج در تقویم امروز یک شهر خلاق فرهنگی و پایتخت کتاب و موسیقی و دف و… است. آیا این تصویر با واقعیت موجود شهری که چون روستایی بزرگ و بی‌قواره رشد یافته، همخوانی دارد؟
شهرهای خلاق در هر کجای دنیا، مراکزی هستند که ویژگی‌های منحصر به فردی را در خود جای داده‌اند و محیطی جذاب برای فعالیت و زندگی افراد متخصص، هنرمند، پژوهشگر و در یک کلام افراد خلاق فراهم می‌سازند.

فرهنگ، نقطه کانونی شهرهای خلاق است؛ به طوری که سایر بخش‌ها متاثر از این بخش است. «اقتصاد» این شهرها پیوند خورده با فرهنگ و منابع فرهنگی است، اصطلاحاتی چون صنعت هنر، صنایع فرهنگی و صنایع خلاق -که خمیرمایه آن فرهنگ و هنر است- واژگان رایج در اقتصاد این شهرهاست. این شهرها برای رسیدن به خلاقیت باید بتوانند افراد خلاق یعنی نویسندگان، شاعران، پژوهشگران، هنرمندان ، مهندسین و… را جذب کنند.

این عده افرادی هستند که به دنبال محیط‎های جذاب می گردند و از این رو در مکان‎هایی مستقر می‎شوند که شرایط محیطی، فرهنگی و اقتصادی به بهترین شکل فراهم باشد. از این رو باید محیطی جذاب از لحاظ کالبدی، نهادی، اقتصادی و فرهنگی برای بروز خلاقیت افراد ساکن و نیز جذب افراد متخصص و خلاق از بیرون مهیا سازند.

سنندج، شهر ما و زادگاه ما و شهر واژه و تصویر و نُت و کلام و نغمه و شعر و… آیا چنین ویژگی‎ها و ساختاری دارد؟ امروز استفاده و بهره‎برداری از چنین عناوینی با کاربری‎های سیاسی و… ستم بزرگی در حق سنندج است، خودفریبی بزرگی که از چهارچوب سالن‏ها و مراسم‎ها و شعارها و کف‎زدن‎های متولیان فرهنگی شهر و استان از ارشاد اسلامی گرفته تا معاونت فرهنگی شهرداری و میراث فرهنگی و… به میان مردم کوچه و بازار سرایت پیدا نمی‎کند؛ مردمی که بی‎خبر از شهر فرهنگی یا فرهنگ شهرشان در پی غم نان هستند.

 

نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین اخبار