مجلس دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ ۲۳:۲۱ کد خبر :5513

کلیات طرح مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق تصویب شد

جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد. محمدباقر قالیباف در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: فرارسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران را به تمام دلاورمردان ارتش و خانواده‌های معظم شهدای ارتش مقتدر و عموم مردم شریف ایران اسلامی تبریک و تهنیت می‌گویم.
وی بیان کرد: شعار «ارتش فدای ملت» بیانگر حقیقت وجودی ارتش جمهوری اسلامی ایران و عشق و علاقه بیکران ارتشیان غیور به مردم است. ارتش در تمام حوادث اعم از جنگ، سیل، زلزله و هر آنچه امنیت و آرامش مردم را به مخاطره بیندازد، همواره مایه امیدواری و دلگرمی مردم بوده است و در میدان‌های عمل ثابت شده که ارتش به معنای حقیقی کلمه خود را فدای ملت کرده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: درخشش ستاره‌های آسمان ایثار و فداکاری همچون شهدای گرانقدر شهید صیاد شیرازی، قرنی، فلاحی، ستاری، نامجو، کشوری، اقارب‌پرست، شیرودی، یاسینی، فکوری، آبشناسان و سایر شهدای سرافراز و رشید ارتش الگوی جاودانه برای تمامی دلسوزان این آب و خاک به‌خصوص فداکاران جان بر کف ارتش خواهد بود.
قالیباف تأکید کرد: از خداوند متعال برای شهدای ارتش علو درجات و برای خانواده‌های شهدا اجر جزیل و برای تمام پرسنل نیروهای سه‌گانه زمینی، دریایی و هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توفیق روز افزون را مسئلت دارم.
طرح مانع‌­زدایی از توسعه صنعت برق
نمایندگان در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، کلیات طرح مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق را تصویب کردند.
نمایندگان بعد از تصویب کلیات وارد بررسی جزئیات شدند و ماده ۱ این طرح را تصویب کردند. با پیشنهاد مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس عبارت «یک درصد از مصرف برق» به عبارت «یک درصد از شدت مصرف برق» اصلاح شد که توجیه آن این بود که شدت مصرف انرژی به میزان واحد تولید است و افزایش میزان انرژی به خودی خود مشکل ندارد و آنچه باید مدنظر باشد، شدت مصرف انرژی است که باید اصلاح شود.
در ماده (یک) این لایحه آمده است: دولت از طریق وزارت نفت مکلف است سوخت صرفه‌جویی شده یا مصرف نشده حاصل از اجرای طرح‌های بهینه‌سازی را معادل متوسط بازدهی نیروگاه‌های حرارتی محاسبه کند و این سوخت را براساس سازوکار ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱/۲/۱۳۹۴ به سرمایه‌گذاران معرفی شده توسط وزارت نیرو تحویل دهد و یا معادل ریالی آن را پرداخت کند.
وزارت نیرو مکلف است طرح‌های فوق‌الذکر را با اولویت کولرهای آبی و گازی، سامانه‌های روشنایی و کاهش تلفات شبکه برق، به نحوی سیاست‌گذاری کند که سالانه حداقل یک درصد از شدت مصرف برق کشور را کاهش دهد.
اجرای مسکن ملی هرچه سریع‌­تر آغاز شود
حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی دیروز مجلس در تذکری شفاهی، اظهار داشت: از وزیر نیرو تقاضا دارم تا نسبت به رفع مشکل کمبود آب شرب در برخی از مناطق حوزه انتخابیه بنده اقدام عاجل را انجام دهد.
وی بیان کرد: در فصل بهار به تعدادی از روستاهای اصفهان آب نرسیده و با وجود اینکه هنوز تابستان فرا نرسیده است، با قطعی ۴۸ ساعته یا ۲۴ ساعته آب مواجه هستیم. باید اقدام عاجل در این زمینه صورت گیرد.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از وزیر راه و شهرسازی انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر اجرای مسکن ملی و قانون جهش تولید مسکن آغاز و مسائل داخلی وزارتخانه حل و فصل شود.
جابه­‌جایی در جداول استانی بودجه رخ نداده
حمیدرضا حاجی‌بابایی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی، گفت: ما براساس مصوبه مجلس، ۴۰۷ پروژه ملی استانی شده را دوباره ملی کردیم که اکنون از بودجه استانی بیرون آمده‌اند.
وی بیان کرد: اگر کسی اثبات کرد، یک ریال در بودجه استانی جابه‌جا شده، جایزه دارد. به استان سیستان و بلوچستان و کردستان کمک کردند و فرق آن این است که استان‌هایی که درصدشان پایین است، تعداد پروژه‌های متفاوتی داشته‌اند.
عبدالرضا مصری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر، گفت: این موضوع در هیئت‌رئیسه مجلس مطرح می‌شود و کمیته‌ای روی آن کار، کارشناسی می‌کند تا آنچه واقعیت است، طبق صحبت‌های حاجی بابایی انجام شود، لذا این موضوع نیاز به کار کارشناسی داشته و در حوزه صحن نیست.
لایحه معاهده معاضدت حقوقی میان ایران و برزیل
در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، کلیات و جزئیات لایحه معاهده معاضدت حقوقی متقابل در امور کیفری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال برزیل تصویب شد.
طبق این مصوبه، معاهده معاضدت حقوقی متقابل در امور کیفری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال برزیل مشتمل بر یک مقدمه و سی و سه ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.
تبصره- رعایت اصول هفتاد و هفتم (۷۷)، یکصد و بیست و پنجم (۱۲۵) و یکصد و سی و نهم (۱۳۹) قانون اساسی در اجرای این قانون، الزامی است.
وزارت نیرو به فکر تامین برق تابستان باشد
مجتبی یوسفی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی، گفت: روز ارتش را خدمت دلیرمردان ارتش که با سختی برای دفاع از کشور تلاش می‌کنند، تبریک می‌گویم و ان‌شاء‌الله بتوانیم بیشتر به معیشت آنها رسیدگی کنیم.
وی افزود: در بحث صدور مجوزهای کسب‌وکار به‌صورت الکترونیکی برخی استعلام‌ها مانند زیست‌محیطی با ‌اشکالاتی رو‌به‌رو شده‌ است و در استعلام برخی صنایع ایراداتی دیده می‌شود چرا که آنها از رتبه یک به رتبه ۳ و ۴ تغییر کرده و باعث شده مجوز برخی صنایع باطل شود. از وزیر اقتصاد و رئیس سازمان محیط زیست انتظار داریم این مشکل حل شود.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از آنجا که سال گذشته در زمینه تأمین برق استان‌های جنوبی مشکلاتی پیش آمد، به وزارت نیرو تذکر می‌دهم برای سال جاری تمهیدات لازم را در نظر بگیرند، همچنین برق صنایع را به راحتی قطع نکنند، چرا که علاوه بر تحت شعاع قرار دادن معیشت کارگران، به صنعت نیز خسران وارد می‌شود.
یوسفی گفت: در بحث بودجه نیز از رئیس کمیسیون برنامه و بودجه انتظار داریم که شفافیت را دنبال کند چرا که شبهاتی مبنی بر کاهش اعتبار برخی استان‌ها چون سیستان و بلوچستان و خوزستان به‌وجود آمده است.
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین اخبار