استان کردستان چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ ۱۲:۱۶ کد خبر :4763

فردا، برگزاری جشن جهانی نوروز با حضور نمایندگان کشورهای حاشیه نوروز، و مقامات کشوری و بین المللی در سنندج

نگرش امروز – یعقوب گویلیان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امسال بزرگترین رویداد تاریخ منطقه اتفاق افتاد و ثبت جهانی هورامان صورت گرفت و این مهم مایه افتخار برای استان‌های کردستان و کرمانشاه است.

وی افزود: به همان اندازه که موضوعات گردشگری و صنایع دستی در گسترش معرفی هورامان تاثیرگذار است، رسانه ها نیز می توانند این اثرگذاری را چند برابر کنند.

وی از واگذاری ۵ بنای تاریخی استان کردستان به بخش خصوص در چارچوب قوانین واگذاری این نوع بناها خبر داد و گفت: ۴ بنای تاریخی را هم تملک کرده ایم و ظرفیت واگذاری به بخش خصوصی برای فعالیت های مرتبط با حوزه میراث فرهنگی را دارند.

گویلیان از تبدیل مسجد دارالاحسان سنندج به «موزه مسجد» خبر داد و به نقش مذهبی، تعلیم و تربیتی و تقریب مذاهب این مسجد برای مسافران اشاره کرد و گفت: عمارت خسروآباد سنندج نیز به کاخ موزه ارتقاء پیدا کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان از برگزاری یک «فان تور» در شرق استان در بهار ۱۴۰۱ خبر داد و افزود: این فان تور به معرفی بخش گردشگری مغفول مانده شرق استان کمک می کند.

وی از وجود ۲۹ مرکز بومگردی در استان کردستان خبر داد و گفت: مراکز بوم‌گردی کردستان از باکیفیت ترین این مراکز در کشور هستند و به الگوی بوم گردی کشور تبدیل شده اند.

گویلیان از پیگیری های میراث فرهنگی کردستان برای معرفی این استان به عنوان پایتخت گردشگری روستایی در ایران خبر داد و افزود: در این خصوص اولین پروانه مزرعه گردشگری در استان نیز صادر شده است تا مردم نسل جدید با نحوه کشاورزی در روزگاران قدیم آشنا شوند و به صورت عملی آن را تجربه کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان با اشاره به ایجاد آمادگی لازم در خصوص عید نوروز، گفت: امسال پیش بینی می شود مسافران نوروزی قابل توجهی وارد کردستان شوند و تامین امنیت و سلامت این مسافران برای مجموعه دستگاه های مرتبط با مسافران نوروزی بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به ثبت ملی آرمرده بانه به عنوان شهر ملی شالبافی از ثبت ملی روستای دیوزناو سروآباد به عنوان روستای ملی ارغوان بافی و ثبت روستای کاکوی سفلی دهگلان به عنوان روستای ملی گلیم بافی خبر داد.

گویلیان از پیگیریهای میراث فرهنگی کردستان برای ایجاد یک بازارچه دایمی صنایع دستی در استان سخن گفت و افزود: در همین خصوص یک زمین ۱۲ هکتاری در نظر گرفته شده و امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد.

وی از اخذ مبلغ ۳۰ هزار دلاری برای تجهیز خانه خلاق موسیقی در سنندج از سوی «یونیدو» خبر داد و گفت: این خانه خلاق در عمارت مشیر دیوان واقع شده است.

گویلیان با اشاره به مراحل پایانی راه اندازی ۲۳ کارگاه صنایع دستی در تایله سنندج عنوان کرد: راه اندازی این کارگاه ها برای ۱۲۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد می کند.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری کارناوال جشن جهانی نوروز در استان های همدان، کرمانشاه و کردستان در روزهای ۲۴ تا ۲۶ اسفند، عنوان کرد: روز ۲۶ اسفند جشن جهانی نوروز با حضور نمایندگان کشورهای حاشیه نوروز، و مقامات کشوری و بین المللی در سنندج برگزار می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان از رسانه ها درخواست کرد که در روز ۲۶ اسفند به شیوه ای مطلوب جشن جهانی نوروز را منعکس کنند و ظرفیت های کردستان و شهر سنندج را به جهانیان بشناسانند.

 

نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین اخبار