استان کردستان پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ ۱۶:۱۵ کد خبر :4298

مسئولیت پروژه دوکانان بانه از شهرداری این شهر صلب شد

نگرش امروز _  دهمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه کردستان روز پنجشنبه به ریاست استاندار و با دستورکار بررسی وضعیت پروژه گردشگری دوکانان بانه، طرح‌های پژوهشی استان، تعیین مجری پروژه دارالقرآن بین‌المللی که از مصوبات سفر رهبری است؛ و قیمت فروش مصالح مازاد رودخانه‌ای تشکیل شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان در این جلسه  عناوین پیشنهادهای پژوهشی مصوب در جلسه کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان موضوع بند ه تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ را قرائت کرد و اظهار داشت: این طرح‌ها در راستای حل معضلات پیش روی توسعه استان در حوزه‌های گردشگری، سلامت، منابع آب و کشاورزی تهیه خواهند شد.

بهرام نصراللهی‌زاده با اشاره به اینکه در ابتدای امر از همه دستگاه‌های اجرایی استان در ارتباط با معضلات پیش روی آنها استعلام گرفته شده است، اضافه کرد: مصوب شده به هر پژوهشگری که کار گذشته خود را تمام نکرده و به دستگاه اجرایی مربوطه تحویل نداده باشد انجام پژوهش جدید تعلق نمی‌گیرد.

وی بازنگری در طرح‌های اشتغالزایی استان را ضروری خواند و افزود: میلیون‌ها تومان برای طرح‌های اشتغالزایی هزینه‌ می‌شود ولی اینکه چه تعداد از آنها به نتیجه می‌رسند حائز اهمیت است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان ادامه داد: در حوزه تولید ثروت و ایجاد اشتغال نباید کار کلیشه‌ای انجام داد و باید نوآوری و خلاقیت را بکار گرفت تا نتیجه موثر حاصل شود.

نصراللهی‌زاده یادآور شد: طرح تحقیقاتی را در ستاد اقتصاد مقاومتی استان به منظور کاهش مصرف در بخش کشاورزی مصوب کردیم که در نتیجه آن این محققان موفق به کشت پاییزه سیب زمینی و کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب در این محصول شدند.

وی اظهار داشت: بودجه دارای ظرفیت زیادی است و می‌توان از بخش‌های مختلف آن اعتباراتی را برای کارهای پژوهشی که منجر به رفع مشکلی خواهد شد، اختصاص دهیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه عناوین پژوهشی اعلام شده برگرفته از مساله‌های پیش رو در استان است، گفت: می طلبد سازوکاری هم برای بررسی میزان اجرایی شدن این پژوهش‌ها طراحی شود.

سید کمال حسینی اضافه کرد: انتظار می رود مطالعاتی که به نتیجه رسید در اختیار دستگاه‌های مربوطه به ویژه در حوزه اقتصاد و اشتغال قرار داده شود.

وی یادآور شد: اعتباری برای شناسایی فرصت های سرمایه‌گذاری در اختیار استان قرار ندارد لذا اگر امکان داشته باشد از محل اعتبارات پژوهشی مبلغی هم به این مهم اختصاص داده شود.

رییس دانشگاه کردستان هم در این جلسه اعتبار حوزه پژوهش استان را بسیار اندک خواند و اظهار داشت: ۹ میلیارد ریال در دانشگاه‌های بزرگ کشور به یک یا ۲ طرح پژوهشی اختصاص می یابد ولی این میزان برای انجام ۱۵ طرح پژوهشی در استان مبلغ بسیار کمی است.

رحمت‌الله صادقی اضافه کرد: با این وجود کردستان در پیداکردن اولویت‌های پژوهشی در راستای توسعه و حل مشکلات استان جزو منظم ترین استان‌های کشور است.

وی با اشاره به اینکه شورای نظارت بر طرح های پژوهشی در دانشگاه تشکیل شده است، افزود: دستگاه های اجرایی باید خود را موظف بدانند از نتایج پژوهش‌ها استفاده کنند تا بازخورد آنرا در جامعه مشاهده کنیم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کردستان هم در این جلسه در ارتباط با پروژه گردشگری دوکانان بانه اظهار داشت: جلسات متعددی برای بررسی و پیگیری مشکلات این پروژه تشکیل شده و به این نتیجه رسیدیم که شهرداری و شورای شهر بانه اراده ای برای ادامه کار این پروژه ندارند.

محمد عظیم ملک اضافه کرد: سرمایه گذاری این پروژه از مرکز خدمات سرمایه گذاری استان آغاز نشده و بعد از قرارداد سرمایه گذار با شهرداری مجوز آن صادر شده و سرمایه‌گذار آن شناخت و آشنایی با قوانین کشورما نداشته و همین مسائل و مشکلاتی را برای این طرح ایجاد کرده است.

وی یادآور شد: از همین الان هم برای پروژه سنه سنتر هم باید تدابیری اندیشیده شود تا به سرنوشت دوکانان و تاخیر چندین ساله آن دچار نشود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان هم در این جلسه گفت: سال ۱۳۸۵ دوکانان به عنوان منطقه نمونه گردشگری به تصویب رسید و سال ۱۳۹۴ هم طرح گردشگری مربوط به آن در شورای برنامه‌ریزی استان طرح و مصوب شد.

یعقوب گویلیان اضافه کرد: براساس مصوبه هیات وزیران مناطق نمونه گردشگری که فعال نیستند سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان می تواند برای فعالیت مجدد آنها تصمیم لازم را اتخاذ کند.

در پایان این جلسه با رای همه اعضا مصوب شد که مسوولیت پروژه دوکانان از شهرداری بانه گرفته شود و به متولی گردشگری واگذار و سرمایه گذار خارجی آن هم حفظ و زمینه فعالیت برای او فراهم شود.

اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران هم به عنوان مجری طرح دارالقرآن بین‌المللی استان که از مصوبات سفر رهبری است تعیین شد.

نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین اخبار