استان خراسان جنوبی دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ ۱۰:۰۶ کد خبر :2294

موانعی که کشور را با کمبود شدید پزشک مواجه کرده است

نگرش نیوز – سلمان اسحاقی عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در مورد افزایش سهمیه دانش آموختگان پزشکی گفت: در راستای افزایش سهمیه پزشکی باید سه هدف را دنبال کنیم؛ مقایسه کمیت میزان پزشک در کشور ما با دیگر کشورها است به فرض مثال در کشورهای گروه ۲۰ با کشورهایی روبرو هستیم که سرانه پذیرش پزشک آنها بالا است در این رتبه بندی کشور ما جزو ۴ کشور آخر است؛ در حال حاضر در کشور با کمبود شدید پزشک مواجهیم و به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۶ پزشک متخصص در کشور وجود دارد.

کشور ما به جهت نخبه پروری حرفی برای گفتن دارد

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس یازدهم ادامه داد: حدود ۱۸ سال زمان نیاز است تا سرانه پزشک مورد نیاز در کشور به حد سرانه مورد نیاز نظام سلامت کشور برسد. کشور ما به جهت نخبه پروری حرفی برای گفتن دارد، در سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۵۰ هزار متقاضی شاخه علوم تجربی در کل کشور داشتیم که فقط ۳ درصد آنها در رشته پزشکی و دندانپزشکی قبول شده‌اند و بیشتر آنها معدل بالای ۱۵ داشتند، این در شرایطی است که به لحاظ جبران کمبود پزشکی اقدام سازنده‌ای نداشتیم.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: میزان آمار متقاضی ورود به رشته پزشکی نشان می‌دهد که در کشور موانعی وجود دارد که سدی برای تامین نیروی پزشک متخصص در کشور شده و همین موضوع در دستورالعمل‌ها نشان داده شده است؛ از طرفی در کشور ما تنظیم و تخصص پزشک نامتوازن است. اگر هدف ما این باشد که با نگاه متوازن نسبت به تربیت پزشکان اقدام کنیم باید این عمل به صورت عادلانه صورت پذیرد، یکی از اقداماتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نسبت به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشد تربیت و پرورش نسل پزشک متخصص است.

چرا امروز انگیزه‌ای برای پر کردن کرسی‌های متخصص در کشور نیست؟

اسحاقی با اشاره به کمبود انگیزه پزشکان برای گذراندن تخصص گفت: جای سوال باقی است که چرا امروز انگیزه‌ای برای پر کردن کرسی‌های متخصص در کشور نیست؟ در صورتی که حدود ۶۰ درصد از صندلی‌های رشته‌های تخصصی در کشور ما خالی است که با یک حساب سرانگشتی ساده مسئله مهاجرت نخبگان در پیش روی ما قرار می‌‌گیرد؛ بارها رهبر انقلاب موضوع مهاجرت نخبگان را در کشور به مسئولان تذکر داده‌اند که فرار نخبگان مربوط به متخصصان صنایع موشکی، دفاعی، نانو نیست؛ متاسفانه امروز بسیاری از پزشکان امیدی برای گرفتن تخصص در داخل کشور ندارند در این میان تعدادی هم علاقمند به خروج از کشور هستند.

نماینده مردم در مجلس یازدهم در مورد طرح اصلاح تبصره ۴ بند ۳ ماده تصریح کرد: طرح اصلاح تبصره ۴ بند ۳ ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی تعهدی که پزشک در مناطق محروم دارد؛ این تبصره باید دربین دانشجویان پزشکی ایجاد انگیزه کند .

استفاده از نخبگان مهاجرت کرده در تربیت نخبگان داخلی

اسحاقی با اشاره به پرورش نخبگان و کیفیت علمی و پرورش پزشک نخبه در کشور یادآور شد: امروز با کمبود پزشک در کشور مواجه هستیم و نباید آن را با عدم کیفیت و فضای آموزشی توجیه کنیم؛ اگر بتوانیم از نخبگان پزشکی که به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند استفاده کنیم و پذیرای این اساتید برای تدریس در دانشگاه‌های کشور باشیم بی‌شک شاهد پرورش نخبگان داخلی خواهیم بود. باید در وجود نخبگان پزشکی انگیزه ایجاد کرد که متاسفانه از وجود چنین سرمایه‌ای بی بهره هستیم. مسئله کمبود پزشک در کشور هم به جهت کمی و هم از لحاظ کیفی مورد توجه قرار گرفته است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای تاکید کرد: ما اساتیدی در حوزه پزشکی داریم که پزشکان خارجی را تربیت داده‌ و حتی در حد پروفسوری هم پیشرفته‌ داشته‌اند، برای این گروه از اساتید باید انگیزه ایجاد کنیم تا یک فصلی و یا ترمی را در کشور حضور پیدا کرده و اقدام به تدریس و آموزش دانش آموختگان پزشکی داخلی کنند براى جبران این کمبود اقدام جهادی باید صورت پذیرد بی شک نمی‌توان سال‌های آینده این کمبود را جبران کرد.

اسحاقی در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم اصلاح تبصره بنده ۳ انجام پذیرد چرا که بسیاری از مناطق محروم با کمبود پزشک متخصص روبرو هستند؛ از طرفی ما در کل دنیا نیروهای متخصص و نخبه پزشکی همچون پروفسور سمیعی داریم که سالی چند ماه به کشور آمده و اقدام به درمان بیماران می‌کنند؛ در این بازه زمانی وزارت بهداشت می‌تواند این نخبگان علمی را مجاب به آموزش دانش آموختگان پزشکی کند بدون شک شاهد پرورش نخبگان متخصص در حوزه پزشکی خواهیم بود.

نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین اخبار