استان خراسان رضوی پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ ۱۳:۰۱ کد خبر :2071

نگاه امنیتی به مرزها مشکل آفرین شده است

نگرش امروز – جلیل رحیمی جهان آبادی، در توضیح وضعیت استان‌های مرزی و اظهارات وزیر کشور مبنی بر اینکه توسعه استان‌های مرزی در اولویت دولت سیزدهم است، گفت: جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی است که همسایگان متعدد زمینی دارد و با آب‌های آزاد بین‌المللی ارتباط دارد. برخی کشورها محاصره در آب یا خشکی هستند اما ایران به لحاظ ارتباط با کشورهای دنیا و مرزهای مشترک از موقعیت ویژه‌ای برخوردار است اما نگاه امنیتی به مرزها و حداقل سرمایه‌گذاری مناسب در استان‌های مرزی به جای تبدیل مرزها به یک فرصت، مشکلاتی برای مرزنشینان رقم زده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: تبادل فرهنگی، رفت آمد بین ساکنان دو طرف مرز و تبادل تجاری و ارتباطاتی که باید در مرزهای کشور شکل گیرد نه در مرزهای غربی، شرقی، شمالی و جنوبی به نحو مطلوب انجام نگرفته است. نگاه امنیتی، سخت‌گیری‌ها در ترددهای مرزی و قوانین دست و پاگیر گمرکی سبب شده بسیاری از فرصت هایی مرزی را از دست دهیم.

رحیمی جهان آبادی یادآور شد: بسیاری از مرزها تنها مرزهای امنیتی چند لایه هستند. در مرزهای کشور ما با افغانستان یا ترکیه مشخص است که در این مناطق نه تردد اتباع و نه کالا و روابط اقتصادی به نحو مطلوبی انجام نمی‌شود و مردم در مناطق مرزی با این مشکل مواجه هستند.

وی ادامه داد: اگر بودجه خاص در مجلس برای توسعه مناطق مرزی در نظر نگیریم و قوانین دست و پا گیر گمرکی و امنیتی را کاهش ندهیم، فرصت مرزنشینی به چالش امنیتی تبدیل می‌شود کما اینکه این اتفاق رخ داده است. وقتی در مرزها مردم فقیر و گرسنه زندگی کنند و نتوانند از فرصت مرز برای امرار معاش خود استفاده کنند به امر قاچاق کالا یا تهدیدات امنیتی روی می‌آورند یا با ساختار حکومت دچار چالش می‌شوند و نهادهای حکومتی و عملا هم بستگی، دل بستگی و دلگرمی نسبت به کشور خود نخواهند داشت.

نماینده مردم تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: البته ایرانیان به لحاظ داشتن غرور ملی، علی رغم همه کمبودها و مشکلات همبستگی ملی دارند و این روحیه ایرانی باعث شده تا مرزهای کشور از گزند دشمن در امان باشد.

نایب رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس یازدهم گفت: هر زمان خطری متوجه مرز شده، مرزنشینان از آب و خاک کشور دفاع کردند لذا برای بهبود استان های مرزی و توسعه پایدار که مورد تاکید مقام معظم رهبری است به کمک مجلس و دولت باید اعتبارات ویژه در نظر گرفت و با کاهش مقررات امنیتی، گمرکی بهبود روابط با مردم پشت مرز و ارتباط گسترده مردم در مناطق مرزی را رقم زد.

نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین اخبار