استان تهران پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ ۱۳:۱۷ کد خبر :2070

چاره ای برای فاصله طبقاتی و بی عدالتی پیدا کنید

نگرش امروز – مالک شریعتی نیاسر، نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته تحقیق از حقوق‌های نجومی شب گذشته (چهارشنبه ۳ آذر) با بیان اینکه اکنون دریافتی‌ها عادلانه نیست، گفت: ضریب جینی نشان می‌دهد فاصله طبقاتی و احساس تبعیض و بی عدالتی زیاد است.

وی با بیان اینکه بر اساس تبصره سه ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه، دریافتی مشاغل مشابه در شرایط یکسان در هر صورت نباید از ۲۰ درصد تجاوز کند، گفت: اما در برخی موارد دو تا سه برابر اختلاف وجود دارد.

رئیس کمیته تحقیق از حقوق‌های نجومی با اشاره به اینکه برخی از این مسائل با تصویب لوایح دولت یا طرح نمایندگان مجلس ایجاد شده است، افزود: ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه تا کنون اجرا نشده و مسئول آن سازمان امور اداری و استخدامی است.

شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه برای اجرای این قانون؛ ضمانت اجرایی در نظر گرفته نشده است، افزود: فقط با برخی استثنائات دریافتی‌ها که در ادوار گذشته مجلس تصویب شد موافق هستم.

رئیس کمیته تحقیق از حقوق‌های نجومی با طرح این موضوع که چطور خزانه کل؛ حقوق مستمر و غیرمستمر را یکجا پرداخت می‌کند در حالی که هر ماه دریافتی غیرمستمر برای کارکنان؛ مبالغ متفاوتی است، گفت: این اطمینان وجود ندارد که همه‌ی پرداختی‌ها به وسیله خزانه کل رصد شده باشد.

شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه پیشنهاد می‌کنیم در بودجه ۱۴۰۱ افزایش حقوق و دستمزد برای کارکنان دولت بر اساس نظام کاهشی پلکانی باشد، ادامه داد: هر مقدار دریافتی بالاتر باشد افزایش حقوق کمتر و مالیات آن نیز بیشتر شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته تحقیق از حقوق‌های نجومی با بیان این که نظام پرداخت باید متحول شود، گفت: امیدوار نیستم این موضوع در بودجه ۱۴۰۱ اتفاق بیفتد. بودجه عمومی برای همه آحاد ملت است و برای کارکنان دولت نیست و نفع بودجه باید بر اساس ارزیابی عملکرد به همه برسد.

وی با بیان اینکه اکنون سقف حکم نمایندگان مجلس و دریافتی آن‌ها ۱۴ میلیون تومان است، گفت: حقوق‌ها نباید محرمانه باشد.

نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین اخبار