مجلس یکشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۰ ۱۴:۵۰ کد خبر :1435

نگاه رسانه‌ها به نخستین روزهای کاری دولت سیزدهم

نگرش نیوز – کابینه سیزدهم با رأی مجلس یازدهم شکل گرفت و از همان ساعت اولیه روز پنج شنبه دولت با حضور در حرم امام راحل و بیعت با آرمان‌های امام خویش آغاز به کار کرد.  در این میان بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی جنبه های مختلف شروع به کار دولت پرداخته اند.

 

رسانه‌های اصلاح‌طلب

دولت جدید وچالش‌های پیش رو

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم نبی‌الله عشقی‌ثانی فعال سیاسی می نویسد: هجده وزیری که روز چهارشنبــه با رای بسیار بــالا وکم‌نظیر در دولت‌های گذشته حتی آن چند نفری که گمان می‌رفت، نتوانند رای کافی کسب کنند به جز وزیر آموزش وپروش از مجلس رای اعتماد گرفتند، قبای وزارت پوشیدند ودوان‌دوان خودرا به وزارتخانه‌ها رساندند ومشغول کار شدند که وعده‌های داده شده بسیار است وزمان کوتاه، دولت اولین روز کار رسمی خود را روز پنجشنبه، چهارم شهریور که مصادف با روز کارمند است، شروع کرد. ما نیز ضمن تبریک روز کارمند به کارمندان عزیز، از خداوند بزرگ برای این دولت پرانرژی دعای خیرخواهی وموفقیت می‌کنیم که کار سترگی را در دورانی بسیار سخت وپربحران شروع کرده است. موضوع بسیارمهم وچالش‌برانگیز دیگر افزایش قیمت‌ها وتورم لجام‌گسیخته‌ای است که این روزها بر همه کالاها اثر گذاشته وهمه چیز را تحت تاثیر قرارداده است. برون‌رفت از آن کار بزرگی است که تلاش تیم اقتصادی دولت و همکاری بنگاه‌های اقتصادی کشور و تعاملات بین‌المللی را می‌طلبد. همه این مباحث وعبورازاین چالش‌ها در روزهای آغازین شروع به کار دولت جدید با وعده‌های داده شده به مردم که در انتظار مشاهده گشایشی در وضعیت موجود هستند در شرایطی واقع می‌شود که گروه بزرگی از مدیران عالی ومیانی دولت گذشته درحال انتظار برای جابه‌جایی خود با دولتمردان دولت جدید هستند.

 

دیداری خاص در ابتدای دولت

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم جعفر قنادباشی سفیر پیشین ایران در لیبی نوشت: وزیر خارجه کشورمان در جمع روسای هیات‌های شرکت کننده در نشست منطقه‌ای حمایت از عراق و در حاشیه این نشست با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر گفت‌وگو کرد. حسین امیرعبداللهیان ‌صبح روز گذشته برای شرکت در نشست منطقه‌ای حمایت از عراق وارد بغداد شد. رئیس جمهوری مصر، نخست وزیر کویت، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، امیر قطر، پادشاه اردن، رئیس جمهوری فرانسه، وزیر خارجه ترکیه، وزیر خارجه عربستان، نخست وزیر دولت امارات از جمله حاضران در این نشست هستند. دیدار مقامات ایرانی و مصری به علت سطح پایین روابط یکی از اتفاقات خاصی است که در به ندرت رقم می‌خورد اما مشخصا در ماه‌های اخیر و با سفر یک هیات ایرانی به مصر برای انجام رایزنی سیاسی و امنیتی، رنگ و بویی متفاوت به خود گرفته است. این دیدارها این احتمال را به‌وجود آورده است که شاید در آینده سطح روابط سیاسی ایران و مصر افزایش یابد.

 

به وعده‌های دولت جدید درباره قرنطینه و کاهش سفرها امید بسته‌ایم

خبرگزاری ایسنا در گفت و گو با منصورعلی زارعی رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران می نویسد: با وجود بیماری کووید ۱۹ در استان مازندران با مشکلات جدی مواجه شده‌ایم، سرریز شدن جمعیت دیگر استان‌ها، مخصوصا استان تهران در زمانی که اعلام تعطیلی می‌شود، شیوع کرونا در این منطقه را افزایش می‌دهد. وعده‌هایی در خصوص جدی‌تر گرفتن قرنطینه در هنگام تعطیلی‌ها داده شد. در دولت قبلی مثلا اگر قرار بود چهارشنبه تعطیل شود، از دوشنبه اعلام می‌شد و این اتفاق دست به دست ناهماهنگی‌ها می‌داد و مردم را راهی شمال می‌کرد. تعطیلی و قرنطینه یعنی همه در خانه بمانند. انتظار داریم دولت جدید این موضوع را عملیاتی کند. آنچه مهم است هماهنگی دستگاه‌های داخلی است که احساس می‌کنم بهتر از گذشته خواهد بود و مشکلات کم می شود. اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که وزیر بهداشت و رئیس جمهور در میدان حضور دارند و کارها در میدان بهتر پیش می‌رود.

 

رئیسی می‌توانست از اصولگرایان قوی‌تری در کابینه‌اش استفاده کند

خبرگزاری ایلنا در گفت و گو با غلامرضا ظریفیان فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه آقای رئیسی در بهره‌گیری از جناح اصولگرا برای دولتش اگر تلاش بیشتری می‌کرد می‌توانست از یک مجموعه قوی‌تر در کابینه خودش استفاده کند، می آورد: به هر حال جریان اصولگرا نیروهای استخوان خردکرده و با تجربه در عرصه‌های مختلف کم ندارد و غیر از برخی از اعضای کابینه آقای رئیسی که تجربه و سابقه دارند، تعدادی از آن‌ها در وزارت‌خانه‌ها بوده‌اند و مسئولیت‌هایی را بر عهده گرفتند، بخش مهمی از کابینه سیزدهم آن تجربه لازم را ندارند. مشاهده کردیم هنگام گفت‌وگوها در رأی اعتماد، بخش مهم و اعظم کابینه برنامه‌هایی که ارائه دادند کارشناسی و متکی بر یک نگاه گسترده ملی با دیدی به چالش‌ها و بحران‌ها نبود. اگر نگاهی به ادبیات بخشی از وزرا داشته باشیم، اغلب آن‌چه را که گفتند معطوف به گزارش‌های بسیار کلی در بحث‌های اقتصاد مقاومتی و گام دوم انقلاب بود، کمتر یک تصویر واقع‌بینانه ارائه دادند و در عین حال برنامه‌ای که مبتنی بر وضعیت موجود باشد که اطمینان خاطری برای صاحب نظران به وجود بیاورد، بیان نکردند.

 

رسانه‌های اعتدال گرا

۸ دستور مهم ضد کرونایی رئیس‌جمهوری

روزنامه ایران در گزارشی می نویسد: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری، پیش از ظهر روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تأکید بر اینکه متأسفانه وضعیت شیوع بیماری کرونا در سطح کشور، وضعیت قابل قبولی نیست، گفت: با وجود اینکه باید از تلاش‌های جهادگونه کادر درمان و همه دست‌اندرکاران مقابله با شیوع کرونا و نیز نیروهای داوطلب مردمی صمیمانه قدردانی کنم، اما گزارش‌های دریافت شده و مشاهدات بنده و وزیر بهداشت حاکی از آن است که وضعیت شیوع بیماری به هیچ‌وجه خوب نیست.   رئیسی افزود: نباید کسب و کار مردم تعطیل شود، اما ضروری است تدابیر فوری برای جلوگیری از تجمعات و دورهمی‌ها و نیز تردد و فعالیت در مراکز پرتجمع مثل رستوران‌ها، تالارها، پاساژها، بازارهای سرپوشیده و نظایر آن اتخاذ و با دقت و جدیت اجرا شود تا بتوانیم به شکلی مؤثر با شیوع بیماری و عوارض ناشی از آن مقابله کنیم. آیت‌الله رئیسی تأمین امکانات بستری و رسیدگی به بیماران کرونایی را همچون تأمین واکسن جزو اولویت‌ها برشمرد و تصریح کرد: نیروهای مسلح و همه نهادهای دیگر، امکانات خود را به میدان بیاورند تا در هیچ نقطه‌ای از کشور، هیچ بیمار کرونایی که نیاز به بستری شدن دارد، به‌خاطر نبود تخت سرگردان نشود. رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه تنها مرجع مورد قبول درمورد تأیید واکسن کرونا وزارت بهداشت است، خاطرنشان کرد: از نظر دولت، مسئولیت تأیید اعتبار و اصالت واکسن فقط و فقط برعهده وزارت بهداشت است و واردات واکسن باید تحت اشراف و نظارت این وزارتخانه انجام شود.

 

تیم سیاسی، امنیتی و دفاعی کابینه رئیسی

خبر آنلاین در گفت وگو با حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تیم دفاعی، سیاسی و امنیتی کابینه رییسی، می آورد: هم وزیر اطلاعات، فرد باتجربه ای است و هم وزیر کشور کابینه آقای رئیسی باتجربه است چراکه با امنیت کشور مرتبط است. از سوی دیگر انتخاب آقای رئیسی برای وزیر دفاع نیز قابل دفاع است. او فرد باتجربه ای است. این مجموعه، مجموعه قوی و خوبی هستند که آقای رئیسی آنها را انتخاب کرده است. آقای امیرعبداللهیان هم که به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب شد از افراد سطح بالای وزارت خارجه در ادوار مختلف بوده است معمولا گفته می شود که ایشان در منطقه بیشتر فعال بوده است اما وقتی بنده سوابق ایشان را نگاه کردم دامنه فعالیت های ایشان فراتر از منطقه بوده است و بسیار امیدوارم که ایشان در سیاست خارجی موفق باشد. باید به این مسئله توجه کنیم لزوما افرادی که با تجربه بسیار بالایی هستند بالاترین موفقیت ها را هم در میدان عمل داشته باشند. در آغاز انقلاب ما به نسل جوان اعتماد کردیم هم در دولت ها و هم در دفاع مقدس و نتایج بسیار بالایی گرفتیم. اصولا عناصر جوان تر از نظر معلومات به روز تر هستند و از نظر توانایی ها، توانایی بالاتری دارند و در عین حال بیشتر سر پُرشوری برای خدمت دارند.

 

رسانه‌های اصولگرا

رویه دولت سیزدهم در رسیدگی به مشکلات خوزستان متفاوت است

روزنامه رسالت در گفت و گو با سیدکریم حسینی نماینده مردم اهواز می نویسد: وقتی مردم خوزستان صبح روز جمعه از خواب بیدار شدند، مطلع شدند آقای رئیسی بدون اطلاع قبلی به‌یک‌باره در روز دوم تشکیل کابینه به استان بحران‌خیز آن‌ها سفر کرده است. نفس حضور آقای رئیسی در خوزستان نشان‌دهنده عزم و اراده و صادق بودن او در تحقق وعده‌هایی است که در ایام انتخاب مطرح کرده بود. وی گفت: قطعاً با شناختی که از گذشته رئیس دولت سیزدهم داریم این است که این حرکات و این حضورها تنها به روزهای نخست مسئولیت ریاست جمهوری محدود نمی‌شود، بلکه نشان‌دهنده اراده‌ای است که از همین ابتدا آغاز شده و تا انتهای راه ادامه خواهد داشت. مردم خوزستان به آینده امیدوارند. با دقتی که در انتخاب وزرا صورت گرفته و با رأیی که مجلس به کابینه داده، انتظارات از دولت افزایش پیدا کرده و من آینده خوبی را برای خوزستان در دولت آقای رئیسی پیش‌بینی می‌کنم.

 

دولت ۲ زمان کوتاه‌مدت و میان مدت برای خدمت تعیین کند

روزنامه جوان در یادداشتی به قلم حسن رشوند می آورد: دولت سیزدهم نباید فراموش کند که وعده‌هایی داده و انتظاراتی را در مردم امیدوار به تغییر وضع موجود ایجاد کرده که باید متعهد به انجام آن باشد که در اولویت سنجی ها، سه انتظار و وعده در اولویت قرار دارد۱. با توجه به تنوع موضوعات و مسائل مبتلابه کشور و تفاوت‌های ماهوی میان آنها، لازم است دولت جدید دو زمان «کوتاه‌مدت» و «میان‌مدت» برای اقدامات و برنامه‌های خود مدنظر قرار دهد. زمان «کوتاه‌مدت» تا پایان سال ۱۴۰۰ تعریف شود و دولت برنامه‌های مشخصی برای حل مشکلات فوری و اولویت‌دار همچون واکسیناسیون همه مردم که وزیر جدید بهداشت وعده آن تا دهه فجر را داد، تأمین نیازهای مهم اعم از آب و برق، کالاهای اساسی به‌گونه‌ای که تا پایان سال، این مسائل حل شده باشد و نگرانی فوری مردم تا حد زیادی برطرف شود. به‌موازات برنامه کوتاه‌مدت، برنامه «میان مدت» نیز باید اندیشیده شده و بر اساس مدت‌زمان چهار ساله و تا پایان کار دولت سیزدهم مجموعه‌ای از اقدامات و برنامه‌های راهبردی و عملیاتی جهت پیشرفت و توسعه زیرساخت‌های کشور و اصلاح ریل‌گذاری کشور در مسیر پیشرفت درون‌زا طرح‌ریزی و اجرا شود. طبیعی است که این برنامه‌ها، نافی یکدیگر نبوده و باید به‌صورت همزمان دنبال گردد. ۲. از نقاط قوت آیت‌الله رئیسی در چند مسئولیت اخیر که موردتوجه مردم نیز قرار گرفته است ارتباط با مردم است. ایشان در این دو روز نشان دادند که این روحیه در ذات ایشان است که امید است همین روحیه امتداد یابد، اما نباید به تعامل میدانی اکتفا کرد. دولت سیزدهم باید به دنبال ایجاد «سازوکار تعامل پایدار دولت با مردم» باشد، به گونه‌ای که مردم بتوانند بدون مشکل صدای خود را به گوش دولتمردان برسانند. ۳. مبارزه با فساد، هم جزو شعارهای اساسی آیت‌الله رئیسی است، هم مشی این بزرگوار در قوه قضائیه نشان داده که او مصمم به قطع این جرثومه خانمانسوز و کشور سوز است. حتما آقای رئیسی به این فراز از سخنان رهبر معظم انقلاب درباره مبارزه با فساد در این چهارسال توجه خواهند کرد که فرمودند: «اگر به معنای واقعی کلمه می‌خواهیم در کنار مردم باشیم در این چهار سال توجه خواهند کرد. باید با فساد و مفسد مبارزه بی‌امان کنیم. بسترها و زمینه‌های فساد در قوه مجریه تشکیل می‌شود. اصل قضیه اینجاست. اینجا باید با فساد مبارزه کرد.» مبارزه با فساد همیشه مطالبه مردم و رهبری انقلاب بوده و هست؛ لذا باید در جهت خشکاندن ریشه‌های فساد در درون قوه مجریه، برنامه‌ریزی جدی و اقدام قاطعی در پیش گرفت.

 

نقشه راه اقتصادی دولت سیزدهم

روزنامه وطن امروز در یادداشتی به قلم سیدامیرحسین موسوی‌ نوشت: یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم ارائه الگوی اصولی برای دیپلماسی اقتصادی است. دیپلماسی صحیح مکمل تلاش اقتصادی است نه جانشین آن و لازمه اتخاذ دیپلماسی فعال، ارتقای سطح تعامل با همسایگان و کشورهایی است که با آنها می‌توان منافع و بازار مشترک تعریف کرد. هم‌اکنون دارای ظرفیت‌های بسیار اقتصادی در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و… هستیم اما زمانی که دیپلماسی اقتصادی و شناسایی بازارهای هدف وجود نداشته باشد، طبیعتا آن رونقی که در جذب سرمایه‌گذاری خارجی مورد نیاز است، ناکام می‌ماند. بنابراین تقویت دیپلماسی اقتصادی بستگی به بهره‌مندی از نظرات کارشناسی و پیگیری آن توسط رایزن‌های اقتصادی ایران در سفارتخانه‌های خارج از کشور دارد.

 

“دولت مردمی” یعنی هم باید به مردم خدمت کرد و هم به آنان مسئولیت داد

خبرگزاری تسنیم در گفت و گو با محسن ردادی عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی می نویسد: رهبری همواره از تمامی دولت‌ها حمایت کرده‌اند و این حمایت‌ها به معنای دخالت در امور دولت‌ها نیست. به این دولت نیز توصیه‌هایی داشتند. مثلا وقتی در مورد مهار یک بیماری اقتصادی به نام «خلق پول» اشاره داشتند، به نظر کارشناسان ارجاع دادند و نظر خودشان را اعلام نکردند. دولت سیزدهم باید به معنای واقعی مردمی باشد تا اعتماد آسیب‌دیده مردم ترمیم شود. از این رو نباید وعده‌های غیرقابل تحقق به مردم داده شود. وعده‌ها باید قابل تحقق و شدنی باشد. وعده‌های کوچک، کوتاه‌مدت ولی قابل تحقق به تدریج می‌تواند مردم را نسبت به دولت دلگرم کند. ضمن اینکه برای وعده‌ها روزشمار مشخص شود.

 

مردم نتایج وعده‌های دولت را ببینند

خبرگزاری مهر در گفت و گو با علی اکبر کریمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می آورد: دولت سیزدهم در صدد بازسازی اعتماد و ارتباط بین مردم و مسئولان است. حضور دولت‌مردان سیزدهم و رئیس‌جمهور در میان مردم و شنیدن درد و دل آنها موجب می‌شود که مسئولان از مشکلات مردم مطلع شده و مردم نیز مجددا بتوانند به مسئولان اعتماد کنند.  مقام معظم رهبری تاکید داشتند که دولت باید وعده‌های صادقانه و مبتنی بر امکانات کشور به مردم بدهد. برای اجرای وعده‌ها باید زمان‌بندی مشخصی در نظر گرفته شود تا مردم نتایج این وعده‌ها را در زمان‌بندی معین ببینند و احساس کنند در این صورت مردم هم با دولت همراه خواهند شد. مردم می‌دانند بسیاری از مشکلات موجود ناشی از ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موجود هستند و یک شبه قابل حل نیستند. دولت باید این مشکلات را دسته‌بندی و زمان‌بندی کند و با عقلانیت انقلابی آنها را با مردم در میان گذاشته و در راستای حل آنها قدم بردارد.

نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین اخبار