استان اصفهان سه شنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۰ ۱۱:۳۱ کد خبر :1284

پروژه انتقال آب از رودخانه ونک سولگان باید برای همیشه متوقف شود

نگرش نیوز – اصغر سلیمی نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی، در خصوص انتقال آب از رودخانه ونک سولگان، گفت: یکی از مباحثی که در روزهای پایانی عمر دولت دوازدهم مطرح شده است انتقال آب سد ونک سولگان از سرشاخه‌های کارون به دشت‌های رفسنجان است، این پروژه از سال ۷۵ و در دوران استانداری آقای جهانگیری آغاز شده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ۶۰ درصد از آب ونک سولگان متعلق به مردم سمیرم است که به حوزه سولگان بروجن می‌رود ، عنوان کرد: در دوره‌های قبل موضوع انتقال آب سد ونک سولگان مطرح شده و توسط سازمان محیط زیست به دلیل اثرات مخرب زیست محیطی متوقف شده است.

وی با اشاره به اینکه در دوره دهم مجلس شورای اسلامی ۴۷ نفر از نمایندگان با امضاء نامه‌ای نسبت به انتقال آب سد ونک سولگان اعتراض کردند اما مجددا با اعمال فشارهای سیاسی قصد دارند مجوز سازمان محیط زیست را برای اجرای این پروژه دریافت کنند، ادامه داد: رئیس سازمان محیط زیست استان اصفهان در نشستی به منظور بررسی اجرای انتقال آب سد ونک سولگان مباحث خود را در خصوص آثار مخرب این پروژه مطرح کرد.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از سال ۷۵ شرکت عمران رفسنجان قصد دارد به منظور تعادل بخشی باغات پسته آب سد ونک سولگان را منتقل کند، گفت: در شهرستان سمیرم و در فاصله ۱۰ کیلومتر از رودخانه ونک سولگان آب شر مورد نیاز برخی از روستاها با تانکر تامین می‌شود و بیش از ۳ هزار هکتار از باغات سیب سمیرم به دلیل خشکسالی و عدم تامین آب کافی از بین رفته است.

سلیمی با اشاره به اینکه در شرایطی که در زمینه تامین آب شرب جنوب استان اصفهان با مشکل مواجه هستیم انتقال آب برای تامین نیاز اراضی کشاورزی در فاصله ۶۳۰ کیلومتری قابل قبول نیست و تبعات شدید اجتماعی و سیاسی را به همراه دارد، افزود: از وزیر نیرو با توجه به چهره بین المللی خود در حوزه آب انتظار داریم با پروژه ای که مخاطرات سیاسی و زیست محیطی فراوانی را به همراه دارد موافقت نکند.

وی با تاکید بر اینکه انتقال آب ونک سولگان مشکلات بسیاری را برای استان‌های اصفهان، خوزستان و چهارمحال بختیاری به همراه دارد، عنوان کرد: انتقال بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب از رودخانه ونک سولگان موجب از بین رفتن تالاب‌ها در استان خوزستان و افزایش شوری رودخانه کارون می‌شود.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پروژه انتقال آب از رودخانه ونک سولگان باید برای همیشه متوقف شود، ادامه داد: انتقال آب از مسافت بسیار زیاد به منظور تامین نیاز بخش کشاورزی در دنیا منسوخ شده است و توجیه علمی ندارد. شورای عالی آب نیز این نوع انتقال‌ها را ممنوع اعلام کرده و امروز تنها برای تامین نیاز شرب با پروژه‌های انتقال آب موافقت می‌شود که شرایط خاص خود را دارد.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی، گفت: مطالعات انجام شده برای انتقال آب ونک سولگان مربوط به سال‌های گذشته است و میزان بارندگی‌ها طی سال‌های اخیر کاهش بسیار زیادی داشته است.

نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین اخبار