استان خوزستان دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۲:۴۳ کد خبر :5752

نقش مجمع نمایندگان در بحران های خوزستان چیست؟

نگرش امروز – قاسم ساعدی نماینده دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی در بحران های استان خوزستان اظهار کرد: عبداله ایزدپناه رئیس مجمع نمایندگان خوزستان درباره مجموعه پیگیری ها و اقدامات نمایندگان درخصوص ریزگردها، سد مارون۲، تنش آبی و خشکسالی بسیار شدیدی که در برخی مناطق خوزستان امسال به وجود آمده است باید گزارش جامع تری ارائه می کردند.

وی افزود: درباره احداث سد مارون ۲ و خشکسالی تاکنون ۲ جلسه در کمیسیون انرژی و یک جلسه در وزارت نیرو با وزیر نیرو برگزار شده است که در این جلسات علت خشکسالی، کشت تابستانه در پایین دست کارون و حوضه کرخه صحبت هایی شد و نقد هایی نیز به سوء مدیریت آب و شیوه مدیریت سازمان در خوزستان مطرح شد.

نماینده مردم دشت آزادگان گفت: ضمن اینکه از وزیر نیرو درخواست شدکارگروهی متخصص جهت بازدیدهای میدانی در استان تشکیل دهند و راهکارهای عملیاتی را قبل از شکل گیری مشکلات اجتماعی اتخاذ کنند.

ساعدی با اشاره به بازدیدهای میدانی از هویزه و دشت آزادگان به عنوان شهرستان های پایین دست کرخه همراه با اعضای کمیسیون کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو، اضافه کرد: جلسه ای نیز در کمیسیون کشاورزی در رابطه با تامین خسارت مردم پایین دست کرخه و رودخانه های مارون صورت گرفت.

در شرایط بحرانی، استاندار خوزستان باید کمر همت ببندد

این نماینده مجلس بیان کرد: شرایط خوزستان با فعال شدن کانون ریزگردها نامطلوب و بحرانی است. مراجعه بیماران ریوی به بیمارستان ها افزایش یافته و بهداشت و سلامت مردم در معرض تهدید قرار گرفته است.

ساعدی ادامه داد: حال استاندار محترم خوزستان باید کمر همت ببندد و ستاد بحران از یک طرف و نهاد های متولی مانند دانشگاه علوم پزشکی استان، منابع طبیعی و محیط زیست باید وارد عرصه شوند و راه علاج و درمان این وضعیت را مطالبه کنند.

وی کمک دولت و مرکز به مردم خوزستان را لازم دانست و افزود: مسئولین امر باید سریعتر قرارگاه را تشکیل دهند تا این وضعیت باعث اعتراض مردم و تحمیل بار امنیتی سنگین به استان نشود.

نماینده مردم دشت آزادگان در ادامه گفت: ما به مردم اعلام می کنیم که کشت نکنید، آن ها می گویند معیشت ما از کشت است، چه چیزی را جایگزین آن می کنید؟ راه و چاره ای برای آن اندیشیده شده است؟ الگوی کشت صحیح را به ما آموزش می دهند؟

ساعدی با بیان اینکه باید رسیدگی به معیشت کشاورزان در اولویت قرار گیرد، اضافه کرد: در این زمینه لازم است روشی برای جایگزینی کشت، طراحی و ابلاغ شود از سوی دیگر نیز دام‌های سنگین در مناطق پایین دستی استان مانند هورالعظیم، هزاران دام سنگین وجود دارند که اگر آب در جریان نباشد؛ تلف می شوند.

طرح ساخت استخر برای هزاران دام قابلیت اجرایی ندارد

نماینده مردم دشت آزادگان با اشاره به اینکه خسارت تلفات دام در سال گذشته هنوز تامین نشده است، ادامه داد: متولیان امر برای جلوگیری از اتقاقات تنش آبی سال گذشته پیشنهاد ساخت استخر داده اند که با تانکر پر آب شود. این امر برای چند هزار دام سنگین امکان پذیر نیست. با منطق و ابزار موجود این طرح قابلیت اجرایی ندارد. لایه های زمین در خوزستان از خاک است و به هر میزانی که آب ریخته شود به زیرزمین نفوذ می کند علاوه بر این شدت گرما، باعث تبخیر آب می شود.

ساعدی بیان کرد: معیشت دویست هزار انسان در معرض تهدید است که با توزیع بسته های معیشتی رفع نمی‌شود. باید سریعتر مسئولین قرارگاه کارشناسی را تشکیل و وارد عرصه شوند.

وی ادامه داد: ۳۵ هزار دام سنگین و ۲۵۰ هزار دام سبک در معرض تهدید هستند و ما انتظار داریم که دولت تحرکی داشته باشد اما متاسفانه در حال حاضر فقط در حد بخشنامه و ابلاغ به مردم بوده است.

سکوت دولت در مقابل ریزگردها قابل قبول نیست

نماینده مردم دشت آزادگان گفت: در بحث ریزگردها جناب آقای رییس جمهور و دولتمردان باید به این نتیجه رسیده باشند که یک تیم نظارتی را راهی خوزستان کنند تا با دریافت گزارش سال های گذشته، آسیب شناسی انجام دهند.

ساعدی افزود: حدود یک سال است؛ در صحراهای امیدیه، اهواز، چذابه، دشت آزادگان و تالاب هورالعظیم که فقط ۴۰ درصد آب دارد، کانون های ریزگرد تشکیل شده است که سلامت و بهداشت مردم را در معرض خطر قرار داده اند و باعث افزایش بیماری های چشمی، ریوی، حساسیت ها و آلرژی ها شده اند. باید چاره ای اندیشیده شود. سکوت دولت در مقابل ریزگردها قابل قبول نیست. شهروندان خوزستانی مستحق این سکوت و بی تفاوتی نیستند.

وی ابراز کرد: مردم خوزستانی که در زمان جان و تمام دارایی خود را در راه نظام و انقلاب تقدیم کردند؛ شایسته این وضعیت نیستند. باید دولتمردان در کنار مردم خوزستان باشند.

از شعار دادن خسته شدیم

نماینده مردم دشت آزادگان گفت: مسئولین چاره ای برای این پدیده شوم ریزگردها بیاندیشند تا مردم احساس کنند که دولت به فکر آن هاست؛ ما از شعار دادن خسته شدیم. دولت های قبل می آمدند و می‌رفتند و بودجه ابلاغ می کردند اما در عمل هیچ کاری انجام نمی شد. مردم شهید پرور و فهیم ما نیاز به عمل دارند نه شعار، باید دولت اسلامی ما برای مردم قدمی بردارد، ما از آقای رییسی این را تقاضا داریم که با اعزام مجریانش به خوزستان در اقدامات خود را در عمل نشان دهد نه با شعار.

ساعدی ادامه داد: خوزستان بیمار و دارای بدنه ی اجرایی فلج است که متأسفانه درگیری های چند جبهه ای در آن نتوانسته تحولی در استان ایجاد کند.

نماینده مردم دشت آزادگان ادامه داد: آقایون سیاسی خوزستان به دنبال سهم خود هستند و از این بابت باید مجمع نمایندگان خوزستان برای مردم شفاف سازی کند. بنده این مسئله را به رئیس مجمع ابلاغ می کنم تا از طریق نشست خبری این مسائل را به مردم اعلام کنند و شفاف سازی صورت گیرد.

از عملکرد استاندار راضی نیستم

وی افزود: مجمع نمایندگان خوزستان هیچ نقشی در تغییر مدیران کل و مدیران اجرایی نداشته است. متاسفانه در خوزستان چندین جبهه تصمیم می گیرند که اختلاف نظر دارند. این وضعیت شایسته دولت انقلابی و دولت اسلامی ما نیست.

ساعدی بیان کرد: پیرامون تغییرات مدیران میانی و استانی با نمایندگان خوزستان تا این لحظه تمام پیشنهادات مجمع نمایندگان خوزستان مورد قبول دولت قرار نگرفته است. در نتیجه مجمع به این نتیجه رسید که در مسائل اجرایی ورود نکند اما باز هم مشاهده می کنیم؛ تیم های دولت و تصمیم گیرندگان اجرایی نیز با یک دیگر اختلاف نظر دارند.

وی ادامه داد: باید دوره سهم خواهی مسئولین درخوزستان تمام شود، بنده از عملکرد استاندار راضی نیستم چرا که قاطعیت نشان نمی دهد و افراد را برای تصدی پست ها معرفی نمی کند.

نماینده مردم دشت آزادگان بیان کرد: نظام و حاکمیت ما برگرفته از مردم است. چرا مجریان و مسئولین دچار اینگونه مسائل شده اند و مردم را به فراموشی سپردند. تماما در فکر این هستند که چه کسی بر سر کار بیاید و چه کسی از صحنه خارج شود اگر مسئولین در خوزستان بگویند که نمایندگان سنگ اندازی می کنند؛ حاضرم مناظره ای در سیمای خوزستان با آن ها داشته باشم.

ساعدی گفت: بنده چند بار در مجمع اعلام کردم که در جهت تحقق بیانات و منویات مقام معظم رهبری با صدور یک بیانه به مردم اعلام کنیم که در بحث انتصابات هیچ دخالتی از سوی نمایندگان وجود ندارد و مجریان باید پاسخگو باشند.

وی افزود: مشخص نیست؛ دولت در کجای خوزستان قرار دارد و این سکوت جایز نیست. من از متولیان امر در خوزستان می خواهم که با بررسی میدانی ریشه مشکلات خوزستان را پیدا کنند.

نماینده مردم دشت آزادگان گفت: نمایندگان زیر بار مسائل انتصابات نمی روند و ورود نمی کنند. سهم خواهی در مدیریت خوزستان زیاد است که شایسته اقتدار نظام جمهوری اسلامی نیست.

نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین اخبار