استان تهران چهارشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۱ ۲۳:۴۳ کد خبر :4902

نقش اقتصاد دانش‌بنیان در همگرایی تجاری کشورهای اسلامی اهمیت بسزایی دارد

نگرش امروز – حسین نوش آبادی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی‌ با بیان اینکه پیام نوروزی مقام معظم رهبری و شعار “تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین”، نجات بخش اقتصاد کشور است، گفت: پیام و فرمایش مقام‌ معظم رهبری در آغاز سال نو و شروع قرن جدید و تاکید ایشان بر تولید مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان و توسعه‌ اشتغال آفرینی، تنها راه نجات کشور از شرایط کنونی و حرکت به سمت تعالی و پیشرفت کشور و برون رفت از مشکلات است.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی‌ همچنین با بیان اینکه یکی از زیر ساخت های اساسی کشور، برای رسیدن به  اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان است، اظهار داشت: امروزه تاثیر شرکت های دانش بنیان بر فرآیند تولید، بر هیچ کس پوشیده نیست‌.

وی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان در همه حوزه ها بویژه حوزه اقتصادی، می تواند پیشران نهضت تولید و موجب افزایش بهره وری و بهبود شرایط کسب و کار در جامعه شود.

نوش آبادی همچنین تصریح کرد: بی تردید، توسعه شرکت های دانش بنیان یکی از راهبردهای مهم و اثربخش جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: در آسیب شناسی اقتصاد ایران، متاسفانه وابستگی اقتصاد و بودجه کشور به درآمدهای نفتی و فروش مواد خام با ارزش افزوده بسیار‌ پایین و ضعف دانش و تکنولوژی در این صنعت و نقطه به ظاهر قوت، وجود منابع عظیمی زیر زمینی، به اهرمی برای تحریم ها و فشارهای اقتصادی بیگانگان، علیه ملت ایران شده است.

وی افزود: پائین بودن میزان خلاقیت و نوآوری و ضعف فناوری بنگاه های اقتصادی و صنعتی‌،ایران را مصرف کننده‌ فناوری های خارجی کرده و بستر آسیب پذیری اقتصاد کشور را در برابر تحریم ها فراهم نموده است که با بررسی و شناخت دقیق این آسیب ها، می توان به نقش بی بدیل اقتصاد دانش محور، پی برد.

نوش آبادی ادامه داد: اقتصاد دانش بنیان، اقتصادی است که مستقیما بر مبنای تولید، توزیع و مصرف مبتنی بر دانش و اطلاعات قرار گرفته است و از منابع اقتصادی، بصورت مستمر و پایدار بهره مند می شود.

این عضو مجمع نمایندگان استان تهران افزود: مقام معظم رهبری ارتقای جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش بنیان در منطقه را به عنوان یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی برشمردند که در این رابطه، یکی از اموری که میتواند کشور را در دست یابی به میزان تولید دانش بنیان و به تبع آن به تحقق اقتصاد مقاومتی، کمک کند، درک ضرورت تولید دانش بنیان در جامعه است.

وی اضافه کرد: لذا ضرورت دارد، سیاست های سرمایه گذاری در جهت توسعه شرکت های دانش بنیان قرار گیرد، تا از این طریق فرآیند ها و سیستم های نوین تولید محصول، موجبات افزایش توان فن آوری را در اقتصاد ملی کنونی فراهم سازد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در این رهگذر، نباید از نقش اقتصاد دانش بنیان در همگرائی تجاری کشور های اسلامی از منظر رویکرد برون‌ گرایی اقتصاد مقاومتی با حفظ اولویت سیاست درون زا بودن اقتصاد، غافل بود.

نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین اخبار